عبداله باقری حمیدی
تماس با من
پروفایل من
نویسنده (های) وبلاگ عبداله باقری حمیدی
آرشیو وبلاگ
      گلهای حسرت (ادبیات و مقاله‌نویسی)
حق حکومت و درماندگی مردم نویسنده: عبداله باقری حمیدی - ۱۳٩۱/٤/٢٢

سرمای روزگار (2)

حقیقت مفهومی است که از تکرار سخن و یا گفتمانی پدید می‌آید. حقیقتِ تاریخی نیز در سخن هگل از تکرار رویدادهای تاریخی در اروپا حکایت داشت. تکرار خودبخود سبب پیدایش عادت می‌شود و عادت در تاریخ سبب پیش‌گویی می‌گردد. بر پایه‌یِ عادت دیرین آغاز سده‌های تاریخی در آینده هم با پیش‌گویی جنگ‌ها تداعی می‌شود. رویدادهای دو سده‌یِ گذشته امکان تکرار جنگ‌ها را در ذهن پدید می‌آورد.  

در آغاز دو سده‌یِ گذشته دو جنگ بزرگ آرامش جهان را به هم زد. در سده‌یِ نوزدهم لشکرکشی ناپلئون بناپارت برای تصرف اروپا در سال 1815 در روسیه به شکست انجامید. سده‌ی بیستم نیز با جنگ آغاز شد. جنگ اول جهانی تمام اروپا را به ویرانه تبدیل کرد. سده‌یِ بیست‌ویکم با لشکرکشی دنیای سرمایه‌داری به افغانستان و عراق آغاز شد و با گسترش دگرگونی در کشورهای عربی ادامه یافت. سیستم‌های قبیله‌ای در دنیای عربی درهم شکست و تفکر نوین حکومتی به شکلی بی‌نظم و بی‌برنامه در میان گروههای قدرت‌طلب آشکار شد. یک‌صد سال زندگی در سده‌یِ بیستم به گروه‌های قدرت‌خواه یاد داده بود که بدست‌آوردن «حقِ حکومت» تنها راه رسیدن به پول، رفاه و وحشی‌گری بیشتر است.

در افغانستان گروه واپسگرای طالبان هنوز در رویای رسیدن به قدرتِ حاکمیت در کشور است. سخنان رهبران طالبان با تکیه بر تعصبات بی‌منطق دینی مردم افغان هنوز پرنفوذ است. مردمی که دین را تنها از راه گوش شناخته‌اند و در تاریخ خود هیچ متن دینی نخوانده‌‌اند بسادگی به راههای گوناگون و حتا وحشیانه‌ای کشیده می‌شوند و در برابر کارهای ضدانسانی رهبران واکنشی نشان نمی‌دهند. روز سه‌شنبه بیستم تیر ماه 1391 شبکه‌های تلویزیونی جهان فیلمی سه دقیقه‌ای از کشتن زنی بنام «نجیبه» در روستای «گُل» استان «پروان» افغانستان نشان دادند و مو بر اندام تماشاگران راست کردند. وحشیگری رهبران طالبان را جهان دیده است، اما تشویقِ کشتارکنندگان از سوی مردم تماشاگر در صحنه نادیده گرفته نخواهد شد. در جامعه‌ای با مردم بی‌فکر و بدون قدرت قضاوت، گروههای قدرت‌طلب دست به کارهای شرم‌آوری می‌زنند و مردم از آنها حمایت می‌کنند.

در مصر هم رویدادهای شگرفی روی می‌دهد. میدان آزادی (تحریر) در شهر قاهره محل گردهم‌آیی دهها گروه و باند شده است. روز بیستم جولای (دهم تیر) 1391 در میدان آزادی (تحریر) گروهی جوان و غیر جوان به خانم «ناتاشا اسمیت» دانشجوی خبرنگاری انگلیسی حمله کردند و در برابر چشم صدها انسان او را عریان کردند تا نشان بدهند با زنان بی‌حجاب چه رفتاری خواهند داشت. چنین رفتار وحشیانه‌ای نسبت به زنان در میدان آزادی (تحریر) قاهره بارها گزارش شده است. کسانی که دست به چنین کارهایی می‌زنند ادعای حاکمیت بر کشور نیز دارند. در نظر باندهای قدرت‌طلب اجرای عدالت دینی با تجاوز به زنان آغاز می‌شود. افراد آن باندها هم می‌دانند که بدست‌آوردن «حقِ حکومت» تنها راه رسیدن به پول، رفاه و وحشی‌گری بیشتر است.

برای رویدادهای زشت بشر پایانی نوشته نشده است. در سوریه هر کسی در پی ایجاد گروه و بدست آوردن «حق حکومت»‌است. دیگر گروهها به باند تبدیل شده‌اند. باند بشار اسد به شهرها لشکر می‌کشد، خانه‌ها را ویران می‌سازد و مردم را می‌کشد. باند بشار اسد با داشتن ابزار تبلیغی دولتی مخالفان را دسته‌ای تروریست، فتنه‌گر و عامل بیگانه می‌شناساند. باندهای مبارز هم حکومت را تروریست و غیرقانونی می‌خوانند. کشتار مردم سوریه ادامه می‌یابد و هر روز آبادی‌های بیشتری متروک می‌شوند. اسراییل نفس می‌کشد و خبرهای درگیری اسراییل و فلسطین دیگر به گوش نمی‌رسد. تعادل زندگی در سوریه از هم گسیخته و زندگیِ مردم به مانعی بزرگ بنام «حکومت» برخورد کرده است. همه می‌خواهند به حکومت برسند زیرا «حق حکومت» تنها راه رسیدن به پول، رفاه و وحشی‌گری است.

مردم افریقایی در کشورهای سودان، مالی، کنگو، نیجریه، روآندا و گاهی کنیا  گرفتار جنگ دینی شده‌اند.  باندهای قدرت‌طلب با حمایت کشورهای اغلب آسیایی در حرکتی پرشور  تلاش دارند حکومت را بدست آورند. در شمال مالی باند کوچکی در چند روستا اعلام استقلال کرده است. این باندها یقین دارند اگر به قدرت هم نرسند، دستکم می‌توانند در بازی‌هایِ سیاسی پول هنگفتی بدست آورند. اندیشمندان در خانه‌های خود نشسته‌ مانده‌اند و نادان‌ها در پی حکومت بر کشورها هستند.

آن سو و در دنیای سرمایه‌داری بانک‌های بزرگ اروپایی گرفتار کمبود بودجه شده‌اند و دولت‌های سرمایه‌داری را ناچار کرده‌اند بودجه‌یِ بانک‌ها را با فروش زندگی مردم نوسازی کنند. حکومت‌های سرمایه‌داری در کشورهای اروپایی با تکیه بر پشتیبانی بانک‌ها به حاکمیت خود ادامه می‌دهند و ناگزیر هستند با سخنان فریبنده‌ای مردم را به پذیرش «ریاضت اقتصادی» ناچار سازند. مردم توان سازماندهی در حزب‌های سیاسی مردمی را از دست داده‌اند و تنها امید خود را به حاکمیت حزب‌های سوسیالیست موجود در کشور خود بسته‌اند. آنها نیز فراموش کرده‌اند که در دنیای سرمایه‌داری مهمترین رکن حکومتی و زندگی افزایش سرمایه‌یِ بانک‌هاست.

گاهگاهی صدای نویسنده‌ای از گوشه‌ای به گوش می‌رسد. در آلمان گونتر گراس شعری در آشکار ساختن دروغ دنیای سرمایه‌داری می‌سراید. بنگاه‌های سخن‌پراکنی دنیای سرمایه‌داری با تولید انبوه شعر تلاش می‌کنند صدای گراس را گم نمایند. در ایالات متحده‌ امریکا، نوام چامسکی، خستگی ناپذیر، از خطر دنیای سرمایه‌داری برای بشریت می‌نویسد. در کشورهای جهان سوم نویسندگان زندانی می‌شوند و یا با هیاهوی تلویزیون و رادیو درباره‌یِ ورزشکاران و هنرپیشه‌ها، نویسندگان را به فراموشی می‌سپارند. امروزه صدای نویسندگان بزرگ مردمی به گوش مردم نمی‌رسد. جهانِ انسانیت سرد شده است.

سرمای کشنده‌ای بر جهان حاکم شده است. سرما انسان‌ها را از هم گریزانده و فرصت لحظه‌ای فکر کردن را از آنها گرفته است. انسان‌ها دیگر نمی‌توانند سخنگویان راستین خود را پیدا کنند و با راهنمایی آنها دست به ایجاد سازمان‌های مردمی بزنند. مردم فراموش کرده‌اند که انسانِ تنها در «توفان‌های سیاسی» به یک برده تبدیل می‌شود، حتا اگر خود بزرگترین اندیشمند زمانه‌اش باشد.

پس گرفتن حکومت از باندهای قدرت‌خواه و ضدبشر در کشورهای جهان سوم بسیار دشوار است. هنگامی که باندی به حکومت رسید، با استفاده از قدرت، پول و پشتیبانی مردم نادان حکومت را به شیوه‌های گوناگون در چنگ خود نگه می‌دارد. برای مردم تنها یک راه باقی می‌ماند: سازماندهی حزب‌های سیاسی برای برقراری نظم قانونی. حزب‌ سازمانی مردمی است که از مردم نیرو می‌گیرد و به مردم نیرو می‌دهد. فکرِ حزب بسیار بزرگتر از مجموع فکرهای مردم تشکیل دهنده‌اش می‌باشد. امروزه مردم تنها در حزب‌های سیاسی می‌توانند هویت بدست ‌آورند و از آزادی‌های اجتماعیِ قانونی مانند آزادی بیان، حقوق برابرِ شهروندی و برابری امکانات یکسان رشد برای همه بهره‌مند بشوند. اگر مردم به چنین تفکری نرسند، باید همواره ستایشگر مرکز قدرت و پیرو باندهای قدرتمند در جامعه باشند.

در چنین سرمای وحشت‌خیزی به نویسندگانی امیدوار هستم که هنوز به نقش نوشتار در کمک به مردم اعتقاد دارند و هنوز رفاه همگانی و آشکار ساختن رنج مردم را موضوع نوشته‌هایشان می‌سازند.  

 

  نظرات ()
مطالب اخیر بیوک نیک اندیش نوبر درگذشت برای پایان سه سالگی آندیا توهین برنامه فتیله به ترک‌زبان‌ها بیوک محبی جنگل‌های ایران چهارشنبه‌سوری، نوروز و سیزده‌بدر جشن نوروز و آیین‌هایش: باجا باجا دو سالگی آندیا دکتر محمد یوسف باقری استاد شهریار و دلیل سروده‌شدن شعر «بلبل و کلاغ»
کلمات کلیدی وبلاگ استاد شهریار (۳) رمان مدرن (٢) محمود دولت آبادی (٢) احد حسینی (۱) بولوت قراچورلو (۱) مستوفی (۱) داود مستوفی (۱) آرتور میلر (۱) ویلیام شکسپیر (۱) ویلیام فاکنر (۱) سهند (۱) شمس تبریزی (۱) شمالغرب کشور (۱) ادبیان فارسی (۱) محیط زیست (۱) ستارخان (۱)
دوستان من کارگاه ترجمه و پژوهشهای ترجمه پرتال زیگور طراح قالب