عبداله باقری حمیدی
تماس با من
پروفایل من
نویسنده (های) وبلاگ عبداله باقری حمیدی
آرشیو وبلاگ
      گلهای حسرت (ادبیات و مقاله‌نویسی)
مجسمه‌های تهران و سخنی پیرامون این بازی نویسنده: عبداله باقری حمیدی - ۱۳۸٩/٢/٢۳

زبان شگفت انگیزترین پدیده‌ی بشری است. انسان زبان را برای پیوند با دیگران در زندگی اجتماعی و برای پیوند با خویشتن در تنهایی خود بکار می‌برد. کارکرد فردی زبان، هنر نوشتن را پدید آورده است و کارکرد اجتماعی زبان با اخلاق پیوند خورده‌است. احکامِ اخلاقی در گذرگاه زمان ساخته شده‌اند و مورد پذیرش تمام انسانهای یک جامعه قرار گرفته‌اند. احکام اخلاقی در زبان حکم به راستگویی میدهند.گاهی راستگویی در زبان به تمامی فراموش می‌شود.

در دو ماه گذشته خبر گم شدن مجسمه‌های مرکز شهر تهران گروهی را به اندیشیدن واداشته است. مجسمه‌ی «ستارخان» در خیابان ستارخان اثر شهریار ضرابی،  مجسمه‌یِ «باقرخان» در خیابان شهرآرا اثر شهریار ضرابی، مجسمه‌ی «استاد شهریار» در برابر تئاتر شهر تهران اثر علی قهاری، مجسمه‌ی «صنیع خاتم» در پارک ملت اثر حمید شانس، دو مجسمه در خانه هنرمندان ایران از آثار محمد مددی و فاطمه امدادیان،  دو مجسمه «شریعتی» در پارک شریعتی اثر حمید شانس و «مادر و فرزند» اثر هژبر ابراهیمی در شهرک غرب و مجسمه‌ی ابن سینا و تندیس شهید دادمان تاکنون برچیده شده‌اند.  برچیده شدن یازده مجسمه‌یِ شخصیت‌های بزرگ کشور و مجسمه‌های هنری از میدانگاهها و فضاهای شهری در مرکز تهران را تنها انسانهای ساده می‌توانند «دزدی» بنامند.

مجسمه را نمی‌توان دزدید. محمدباقر قالیباف، شهردار تهران، در جلسه‌یِ 278 شورای شهر تهران در 12 اردیبهشت1389 گفت که «این اقدام سازماندهی شده‌است و سازقان به صورت باندی عمل کرده‌اند». مدیر هنرهای تجسمی سازمان زیباسازی شهرداری تهران هم گفته بود سارقان با دستگاههای برش و جرثقیل مجسمه ها را سرقت کرده‌اند. این سخنان ساده را افرادی گفته‌اند که مدیران ارشد شهری هستند. سخن در زبان مردم به گونه‌یِ دیگری است. مردم می‌گویند که گروهی «مجسمه» را نمی‌پذیرند. این گروه مانند واپسگرایان و پوسیده‌اندیشانِ طالبان در افغانستان مجسمه را بت می‌پندارند و خود اقدام به جمع آوری مجسمه ها می‌نمایند. تردیدی نیست که چنین افکاری در میان افراد سطحی‌نگر دارای «قدرت‌ فراقانون» وجود دارد. سیستم قضایی باید این افراد را در زندانها نگه دارد. دراین بازی زشت و پر از دروغ و فریبکاری، موضوع دیگری هم طرح می‌شود.

مجسمه‌های شخصیت‌های بزرگ غیرتهرانی بیشتر برچیده شده‌اند. مجسمه‌ی ستارخان، باقرخان، شهریار و صنیع‌خاتم بسرعت گم شدند و تلاش بود خبرشان هم پخش نشود. شوونیست‌هایی که در باورشان «ایران تنها تهران است» به اشتباه فکر می‌کنند می‌توانند ایران را در تهران خلاصه کنند. ایران کشوری است که از سرزمین‌های آذربایجان، گیلان، مازندران، خراسان، سیستان، بلوچستان، خوزستان، ایلام، لرستان، کردستان، فارس، اصفهان و کویرستان (کرمان و یزد و سمنان) شکل گرفته است. این سرزمین‌ها به دلایل سیاسی پاره‌پاره شده‌اند، اما هستی خود را از طریق زبان مشترک و رفتار فرهنگی مشترک نگه داشته‌اند. استقلال ایران و فرهنگ ایران نتیجه‌یِ پیوند تنگاتنگ این سرزمین‌هاست. مردان و زنان بزرگی از این سرزمین‌ها در حافظه‌یِ تاریخی کشور ایران ماندگار شده‌اند. سهم آذربایجان هم در این غنی‌سازی تاریخ کشور‌ ایران بسیار بزرگ است. سهم ستارخان و باقرخان را تاریخ‌نویسانمعاصر باید دریابند. ستارخان و باقرخان با شجاعت بی‌پایان خویش، دوران بسیار طولانی فئودالیسم و پادشاهی را در ایران به آخر رسانده‌اند. شهریار هم شاعری است که غزل پارسی را حیاتی نو بخشید و به زبان ترکی آذربایجانی هویتی هنری عطا کرد. مجسمه‌های این بزرگان را نباید از مرکز کشور برداشت.

به گمان من، زشتی رویداد گسترده‌تر از یک فکر واپسگرایانه و یا یک نگاه ساده‌یِ مالی است. این رویداد زشت با دروغ‌بافی خبری زشت‌تر می‌شود. این کار پست سبب گسیختگی وحدت کشوری و ایجاد دشمنی و بدگمانی میان گویشوران زبانهای گوناگون مردم ایران می‌شود. کسانی که سحرگاه تا شامگاه با بلندگوهایِ گوشخراش از شکوه فرهنگی ایران سخن می‌گویند و در عمل این شکوه را به بازی می‌گیرند. باید بدانند که مردم اشتباهات و خطاهای ساده را از یاد می‌برند، اما خیانت به هویت تاریخی خود را هرگز فراموش نمی‌کنند. مردم پاسدار حرمت پاکی زبان هستند. کسانی که از زبان تنها برای دروغ‌گویی و بازی با احساسات مردم استفاده می‌کنند، روزی لگدکوب مردم خواهند شد.          

                  

 

              

    

 

 

 

  نظرات ()
مطالب اخیر بیوک نیک اندیش نوبر درگذشت برای پایان سه سالگی آندیا توهین برنامه فتیله به ترک‌زبان‌ها بیوک محبی جنگل‌های ایران چهارشنبه‌سوری، نوروز و سیزده‌بدر جشن نوروز و آیین‌هایش: باجا باجا دو سالگی آندیا دکتر محمد یوسف باقری استاد شهریار و دلیل سروده‌شدن شعر «بلبل و کلاغ»
کلمات کلیدی وبلاگ استاد شهریار (۳) رمان مدرن (٢) محمود دولت آبادی (٢) احد حسینی (۱) بولوت قراچورلو (۱) مستوفی (۱) داود مستوفی (۱) آرتور میلر (۱) ویلیام شکسپیر (۱) ویلیام فاکنر (۱) سهند (۱) شمس تبریزی (۱) شمالغرب کشور (۱) ادبیان فارسی (۱) محیط زیست (۱) ستارخان (۱)
دوستان من کارگاه ترجمه و پژوهشهای ترجمه پرتال زیگور طراح قالب