عبداله باقری حمیدی
تماس با من
پروفایل من
نویسنده (های) وبلاگ عبداله باقری حمیدی
آرشیو وبلاگ
      گلهای حسرت (ادبیات و مقاله‌نویسی)
حجاب زنان: هدیه ای از طبیعت! نویسنده: عبداله باقری حمیدی - ۱۳۸٩/٤/۱٧

حجاب لباس‌هایی برای زنان است تا بدن آن‌ها را از سرما و گرمای هوا و نگاه سودازده‌یِ دیگران بپوشاند. حجاب پدیده‌ای است که نخست دگرگونی هوا در طبیعت زنان را به پوشاندن بدنشان ناچار کرده است. مفاهیم رفتاری افزوده به معنای حجاب پدیده‌هایی هستند که دیدگاه سیاسی حاکم بر جامعه به حجاب افزوده است.

در ایران واژه‌ی حجاب را تنها برای پوشش بدن زنان بکار می‌برند. از نظر قانون حاکم بر جامعه‌یِ ما، زنان ناگزیر هستند بدن خود را به تمامی از دید مردان بپوشانند. در دریا هم زنان ناچار هستند با همان پوشش همیشگی در آب شنا کنند و خنده‌یِ خود و دیگران را باعث شوند. مردان این سعادت را دارند که از نظر قانونی می توانند در برابر دید هزاران زن عریان بشوند و برای شنا تن به آب بزنند. این دوگانگی در رفتار قانون و عرف بزرگترین ناسازه‌یِ جامعه‌ی ماست.

پوشش تن انسان پدیده‌یِ طبیعی است. به سخن دیگر، دگرگونی هوا در طبیعت سبب می‌شود انسان بدن خود را بپوشاند و یا عریان نماید. در سرمای سخت زمستان، هر انسانی ناچار است بدنش را با هر جامه‌ی ممکن بپوشاند. نازکی پوست تن انسان سبب می شود آدمی در برابر سرما پایداری زندگی خود را بسرعت از دست بدهد. انسان در برابر گرما هم ضعیف است. گرمای بالاتر از چهل درجه‌یِ سلسیوس آدمی را به مرگ نزدیک می سازد. پس پوشش بدن و یا به سخن عربی «حجاب» پدیده‌یِ طبیعی است و انسان با فکرش آن را پدید آورده است. تبدیل «حجاب» به مسئله‌ی روز جامعه در شرایط سخت امروز پرسش‌برانگیز است.

جامعه‌ی ما با رکود در بسیاری از جنبه‌های اقتصادی، محیطی، آموزشی، زبانی و فرهنگی گرفتار است. تعطیل شدن بسیاری از کارگاههای تولیدی، آشفتگی در رفتارهای شهری همچون رانندگی در خیابانها، آلودگی شدید محیط طبیعی و انسانی،  نادرست بودن آموزش علوم انسانی در دانشگاهها، بحران در برخورد با گویشوران زبان‌های گوناگون مردمِ ایران و ویرانی سریع یادمانهای فرهنگی و تاریخی مشکلاتی است که آگاهان جامعه آنها را حس می‌کنند و به شکل فردی راه‌حل‌هایی برای رویاروی با آنها پیش می‌نهند.

گسترش گردشگری در ایران امروز تاثیر بسیار ویرانگری بر محیط طبیعی دارد. پس از هر روز جمعه و یا روز تعطیلی نگاه از تماشایِ آشغال و پلاستیک های رها شده در طبیعت به رنج درمی‌آید. نامناسب بودن روش‌های مدیریتی در ادره‌یِ شهر و روستا سبب خشک شدن دریاچه‌ها و آبگیرهای طبیعی می‌شود. گستره‌یِ جنگل‌ها و چمنزارها روز بروز کاسته می‌گردد. زندگی جانوران وحشی در طبیعت ایران دیگر تمام شده است. این‌ها مشکلات بزرگ محیط ماست.

مفهوم کار در ایران از بین رفته است. در معنای متعارف کاری انجام می‌شود تا چیزی تولید شود. کشاورزان ما روی زمین کار می‌کنند تا فقط سرگرم شوند. نتیجه‌یِ کار آنها هدر رفتن آب و فرسایش شدید خاک بارور است. در عرصه‌یِ علم هم، مردم ذدر دانشگاهها درس می‌خوانند تا بیکاریشان از چشم حسودان و سخن‌چینان پنهان بماند، وگرنه همه‌یِ مردم هرگز نمی‌توانند در سطح دکترا درس بخوانند. امروزه دانشگاههای ریز روستاها نیز در سطح‌های عالی مدرک دانشگاهی به افراد می‌فروشند. مدرک‌داران نیز ادعایی علمی ندارند، تنها گروهی از آنها در پست‌های عالی مدیریتی سرگرم می‌شوند.

رابطه‌یِ سیاسی دولت ایران با دولت در بسیاری از کشورهای جهان آشفته است. این آشفتگی سبب تحمیل تحریم‌های پیاپی می‌شود.

در چنین شرایط آشفته، سخن گفتن از روسری زنان و یا مدل موی مردان و هیاهوی بسیار زیاد در تلویزیون دولتی بر سر شکل روسری و یا پوست آرنج مردان سخنان بی‌هوده‌ای است که ذهنیت جامعه را از موضوع بنیادین منحرف می‌کند. زنان و دختران ایران از دوران بسیار کهن اندام خود را می‌پوشاندند و نیازی به پندهای تکراری هم نداشتند. مردمان تمام کشورها دارای قراردادهای نانوشته‌ای هستند که هویت آنها را در گذرگاه زمان نگه می‌دارد. ‌همه پاک هستند، مفاهیم ناپاک را به سخن و سپس رفتار مردم وارد نکنید.     

  نظرات ()
مطالب اخیر بیوک نیک اندیش نوبر درگذشت برای پایان سه سالگی آندیا توهین برنامه فتیله به ترک‌زبان‌ها بیوک محبی جنگل‌های ایران چهارشنبه‌سوری، نوروز و سیزده‌بدر جشن نوروز و آیین‌هایش: باجا باجا دو سالگی آندیا دکتر محمد یوسف باقری استاد شهریار و دلیل سروده‌شدن شعر «بلبل و کلاغ»
کلمات کلیدی وبلاگ استاد شهریار (۳) رمان مدرن (٢) محمود دولت آبادی (٢) احد حسینی (۱) بولوت قراچورلو (۱) مستوفی (۱) داود مستوفی (۱) آرتور میلر (۱) ویلیام شکسپیر (۱) ویلیام فاکنر (۱) سهند (۱) شمس تبریزی (۱) شمالغرب کشور (۱) ادبیان فارسی (۱) محیط زیست (۱) ستارخان (۱)
دوستان من کارگاه ترجمه و پژوهشهای ترجمه پرتال زیگور طراح قالب