عبداله باقری حمیدی
تماس با من
پروفایل من
نویسنده (های) وبلاگ عبداله باقری حمیدی
آرشیو وبلاگ
      گلهای حسرت (ادبیات و مقاله‌نویسی)
ابهام و هدف‌مندسازی یارانه ها نویسنده: عبداله باقری حمیدی - ۱۳۸٩/٧/٢٩

ابهام روشی در سخن ادبی است. هدف ابهام در ادبیات آشنایی‌زدایی از واقعیتِ بیان شده و گسترده ساختن گستره‌یِ معنایی سخن ادبی است. کاربرد ابهام در ادبیات سبب پراکندگی تمرکز خواننده از یک موضوع و در نتیجه کشاندن نیروی دریافت ذهنی به موضوع‌های دیگر می‌شود.  ابهام علت پایداریِ زیبایی ادبیات در دوران‌هاست. در ادبیات ایران‌زمین، ابهام یکی از پدیدارهایِ زیبایی شناختی است. ابهام در متون غیرادبی به گمراه کردن شنونده یا خواننده منجر می‌شود.

در هفته‌ی پایانی مهر ماه سخنان فراوانی درباره‌یِ واریزی پول یارانه‌ای به حساب مردم شنیده شد. مقامات دولتی با سخن‌پراکنی گسترده در تلویزیون و رادیو هدفمندسازی یارانه‌ها را دستاوردی بزرگ پنداشتند. افراد آگاه از مسایل سیاسی و اقتصادی در ایران بخوبی می‌دانند که مدیریتِ ثروت و پول جاری در کشور باید بدرستی انجام گیرد. این گروهِ آگاه همواره دوستدارِ مدیریت عادلانه‌یِ پول در جامعه هستند. آنها می‌دانند که دولت‌ها نمی‌توانند هزینه‌یِ زندگی مردم را بپردازند. اگاهان جامعه همچنین می‌ذانند که وظیفه‌یِ دولت‌ها ایجاد فرصت‌های شغلی برای افراد جامعه است.

حذف یارانه‌ها در اقتصاد شگفت‌انگیز نو موضوعی اجباری است، اما موضوع باید بدون ابهام به همه گفته شود. مقامات دولتی با بیانِ «واریزیِ پول به حساب مردم»، «نامعلوم بودنِ زمان برداشت» و «معلوم نیست پول برای چند ماه است» روش کاربرد ابهام در سخن سیاسی را همچنان پی‌گرفتند. این مقامات فراموش کرده‌اند که هدفِ ابهام در سخن غیرادبی تنها عوام‌فریبی است. آنها فراموش کرده‌اند که زمان کار هر دولتی تنها چهار سال است و دولت باید شفاف و آشکار واقعیت را به مردم بگوید. مردم امروز با مردمِ زمان‌های خیلی گذشته تفاوتِ چشمگیری دارند. در میان مردم امروز گروهی آشنا به مسایل روز اقتصادی توانایی تحلیل بالایی دارند و گزارشِ تحلیل آنها به گوش مردم می‌رسد، پس باید گزارشِ روشن و بدون ابهامی از مسایل اقتصادی به مردم داده شود. ابهام در سخنان سیاستمداران ما بسیاز زایج شده است.

سه روز پیش از پایان مهرماه میزانِ سهمیه‌یِ بنزین ماشین‌ها در آبان ماه گفته شد. تا بیست و هفتم مهرمقامات دولتی با سخنان پرابهام موضوع را به آینده‌یِ نامشخص موکول می‌کردند. بارها شنوندگان با حیرت گزارشِ مقامات را از وضع بنزین گوش دادند. افراد آگاه در میان مردم دچار این شگفتی می‌شدند که آیا مدیران ارشد دولتی حتا برای یک ماه بعد هم برنامه‌ای ندارند؟

هر کشوری در دنیایِ امروز بر پایه‌یِ مدیریت، برنامه‌ریزی، و اجرای دقیق برنامه‌ها  اداره می‌شود. برنامه‌ها باید کوتاه مدت و دراز مدت باشند. تصمیم درباره‌یِ حذفِ یارانه‌های سنتی، دادن یا ندادن بنزین به مردم، کشاورزی، واردات و صادرات، موضوع دانشگاه‌ها و هر موضوع دیگر باید برای دراز مدت برنامه‌ریزی بشود. این مسایل در زمانی دراز و همیشگی با زندگی مردم پیوند نزدیک دارند. گستره‌یِ زمانی آنها بسیار طولانی‌تر از عمر چهارساله‌یِ یک دولت است. گاهی دولت‌ها خود را همه‌زمانی می‌پندارند و افراد تشکیل دهنده‌یِ دولت خود را از قضاوتِ همگانی برکنار می‌پندارند.

دنیای نو دنیای شگفت‌انگیزی است. تنهایی، تردید، نگرانی از آینده و اضطراب ویژگی‌های ساکنان زمین در دنیای شگفت انگیز نو است. دنیای امروز با دنیای کهن تفاوت بنیادین دارد. امروزه هیچ فردی دولت را یک پدیده‌یِ مقدس و آسمانی نمی‌پندارد. دولت‌ها سازمان‌ها، باندها و یا احزابی هستند که با روش‌های گوناگون موفق شده‌اند مدیریت کشور را به مدت چهار سال بدست بگیرند. دولت‌ها اجراکننده‌‌یِ قوانین هستند و نباید خود را از قاندن فراتر تصور نمایند. کار دولت‌ها نباید ابهام‌گویی و پنهان‌سازی باشد.

ابهام روشی در سخن ادبی و فلسفی است. شنیدن و خواندن سخن پُرابهام در ادبیات و فلسفه حسِ زیبایی‌شناختی را در ذهن بر می‌انگیزد، اما در سیاست ابهام برای فریب مردم است. فریب در زمانی کوتاه کارکردِ قدرتمندی دارد، اما بزودی فریبکار را درهم می‌شکند. دنیای مدرن و مردم ساکن در آن نیازمند سخنیِ آشکار، با برنامه و اندیشیده هستند. در دنیای مدرن هر کسی و هر سازمانی باید خود را تنها اجراکننده‌یِ برنامه بداند. گستردگیِ نیازها و گستردگی آگاهی مردم روش‌هایی از مدیریت را می طلبد که به نیازها پاسخ روشنی بدهند. آشکارگیِ سخن را به سیاست و ابهام را به ادبیات و فلسفه بسپارید. 

  نظرات ()
مطالب اخیر بیوک نیک اندیش نوبر درگذشت برای پایان سه سالگی آندیا توهین برنامه فتیله به ترک‌زبان‌ها بیوک محبی جنگل‌های ایران چهارشنبه‌سوری، نوروز و سیزده‌بدر جشن نوروز و آیین‌هایش: باجا باجا دو سالگی آندیا دکتر محمد یوسف باقری استاد شهریار و دلیل سروده‌شدن شعر «بلبل و کلاغ»
کلمات کلیدی وبلاگ استاد شهریار (۳) رمان مدرن (٢) محمود دولت آبادی (٢) احد حسینی (۱) بولوت قراچورلو (۱) مستوفی (۱) داود مستوفی (۱) آرتور میلر (۱) ویلیام شکسپیر (۱) ویلیام فاکنر (۱) سهند (۱) شمس تبریزی (۱) شمالغرب کشور (۱) ادبیان فارسی (۱) محیط زیست (۱) ستارخان (۱)
دوستان من کارگاه ترجمه و پژوهشهای ترجمه پرتال زیگور طراح قالب